Hogescholen blijven zich inzetten voor beheersbare en verantwoorde groei bij Verpleegkunde

Gezondheidszorg 5

Hogescholen zagen de afgelopen jaren een stijging van de instroom van het aantal studenten in het zorgonderwijs bij hbo-verpleegkunde, van ruim 4.600 in 2014 naar maar liefst 6900 studenten in 2017. Vanwege de groeiende vraag naar arbeidskrachten in de zorg, hebben de ministeries van VWS en OCW eerder al  met werkgevers en hogescholen afgesproken dat ze zich gezamenlijk inzetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten verpleegkunde. "De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop en daarom kunnen we alleen verantwoord groeien als er voldoende stageplekken beschikbaar zijn", zei Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in eerdere berichtgeving hierover.

Kwalitatief hoogwaardige verpleegkundigen door maximaal beheerste groei
Hogescholen en werkgevers delen een hoge ambitie om te voldoen aan de grote vraag naar kwalitatief hoogwaardige verpleegkundigen. Zij hebben daarom uitgesproken zich gezamenlijk in te zetten voor maximale verantwoorde groei van het aantal studenten. Met een extra groeicapaciteit van circa 2.000 voltijd studenten voor dit studiejaar (2017-2018) maakten hogescholen met werkgevers al een enorme sprong vooruit. Dit leidde vervolgens tot een instroomgroei in de sector gezondheidszorg van maar liefst 9%. In het studiejaar 2017-2018 starten ruim 6900 studenten (nieuwe studenten en wisselaars) bij de verpleegkunde opleidingen. Om voor het komend studiejaar 2018-2019 een maximale beheerste groei van het aantal studenten mogelijk te maken, hebben 10 van de 17 hogescholen een numerus fixus gehanteerd. Daarmee maken de hogescholen wel de groei mogelijk maar blijft deze beheersbaar en daardoor verantwoord.

Uitdaging: genoeg stage plaatsen
Extra groei vraagt een enorme inzet van hogescholen om te zorgen voor kwalitatief goed onderwijs, o.a. als het gaat om de hoeveelheid beschikbare praktijkruimtes en voldoende gekwalificeerde docenten om de studenten op te leiden. Deze uitdaging geldt ook voor werkgevers waar het gaat om het bieden van goede en aantrekkelijke stages. Bij voldoende beschikbare stageplekken is er geen reden om een fixus aan te vragen. Zo besloot Fontys dit jaar haar numerus fixus terug te trekken omdat zij voldoende stageplekken hadden kunnen regelen. In het blad Nursing zeiden zij hierover: ‘De enige reden dat we een numerus fixus hadden voor verpleegkunde, was de beschikbaarheid van stageplaatsen’, zegt faculteitsdirectrice Karen Cox. Fontys ziet dat zorgorganisaties meer stageplaatsen aanbieden en daarmee is de noodzaak voor een studentenstop voor de hogeschool weg.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Kwaliteit studiekeuze-informatie mag niet ter discussie staan

Dit jaar heeft de uitvoering van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van Studiekeuze123 tot uitvoeringsproblemen geleid. Er zijn ernstige tekortkomingen m.b.t. de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata geconstateerd. Dit heeft er toe geleid dat de hogescholen na zorgvuldige afweging hebben moeten besluiten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête.

Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.