Kansen voor onderzoekstalent hbo met postdocprogramma van Regieorgaan SIA

Hbo postdocprogramma

Hogescholen hebben de ambitie om praktijkgericht onderzoek uit te bouwen. Tegelijkertijd hebben zij de maatschappelijke opdracht om kwalitatief hoogwaardig beroepsonderwijs te verzorgen. Inzet van meer gepromoveerde docent-onderzoekers draagt bij aan de versterking van de kwaliteit van zowel het praktijkgericht onderzoek als het onderwijs van hogescholen. Carrièreperspectief voor gepromoveerden binnen het hbo kan daarbij een sleutelrol spelen. Daarom introduceert Regieorgaan SIA het hbo-postdocprogramma. Het programma biedt hogescholen de kans meer gepromoveerden aan te trekken en deze ook te behouden.

Kwaliteitsimpuls voor onderzoek en onderwijs

Hogescholen en het ministerie van OCW delen een ambitie als het gaat om gepromoveerde hbo-docenten. In de Talentbrief (januari 2017) van de minister van OCW staat: “[…] streef ik ernaar om zoveel mogelijk gepromoveerde hbo-docenten te behouden voor het hbo. Daarnaast zou het goed zijn als er méér gepromoveerden aan de hogeschool aan de slag zouden gaan, als docent en als onderzoeker.” Om het hbo de gewenste kwaliteitsimpuls te geven, is de rol van gepromoveerde docenten en onderzoekers cruciaal. Op dit moment zijn de mogelijkheden om onderwijs en onderzoek met elkaar te combineren voor gepromoveerden binnen het hbo gering.

Carrièreperspectief

OCW stelt daarom eenmalig € 6 miljoen in 2018 en daarna structureel € 2 miljoen per jaar beschikbaar zodat Regieorgaan SIA een hbo-postdocprogramma kan uitvoeren. Het programma biedt docent-onderzoekers carrièreperspectief en maakt het aantrekkelijk voor hen om binnen het hbo te werken. Bovendien geeft het hogescholen de kans om promovendi van buiten het hbo aan te trekken. In de opzet van het programma is gekozen voor postdocplaatsen van 0,5 fte voor 2 jaar. De andere 0,5 fte is de hbo-postdoc in het onderwijs werkzaam. Dit zorgt voor een grote bijdrage aan de verwevenheid van onderwijs en praktijkgericht onderzoek. De onderzoeksplannen van de hbo-postdoc sluiten aan bij een lectoraat of onderzoeksprogramma van een hogeschool, zijn goed ingebed in de regio en gericht op de praktijk.

Call maart 2018

Regieorgaan SIA opent de call in maart 2018. De call staat open tot het eind van het jaar en kent verschillende momenten waarop binnengekomen aanvragen worden beoordeeld door een beoordelingscommissie. Om de landelijke spreiding te bevorderen kunnen hogescholen op basis van omvang van de hogeschool vanuit het programma een aantal postdocposities invullen. Na evaluatie van het programma wordt in 2019 een tweede call geopend.

Het hbo-postdocprogramma is opgezet in samenwerking met de Vereniging Hogescholen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ligaya Butalid, programmamanager Regieorgaan SIA.

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Grote onderzoeksprijs voor hbo: Deltapremie

De Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA ontwikkelen een nieuwe toonaangevende prijs voor lectoren van hogescholen: de Deltapremie. De premie bedraagt € 500.000. Lectoren van hogescholen hebben met hun onderzoek impact op de samenleving, beroepspraktijk en in het onderwijs. Michael van Straalen, voorzitter van Regieorgaan SIA: “Om het belang daarvan te onderstrepen is de Deltapremie ontwikkeld voor lectoren die door de jaren heen keer op keer op bijzondere wijze het verschil hebben weten te maken door de maatschappelijke impact van hun onderzoek”. Met de premie dragen we ook bij aan de onderzoekscultuur in het hbo en aan de doorontwikkeling van de identiteit van het praktijkgericht onderzoek. “Voor lectoren biedt de premie - naast erkenning - financiële ruimte om te investeren in de eigen onderzoeksgroep, wat meer flexibiliteit geeft bij het programmeren van hun onderzoek”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.