Omscholingstraject Make IT Work Hogeschool van Amsterdam wint Pro-Motor Award 2018

Make it work   hva

Omscholingstraject Make IT Work van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft dit jaar de Pro-Motor Award 2018 gewonnen. De jaarlijkse prijs voor een ambitieus idee werd woensdagavond 28 november uitgereikt door Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad. De award stimuleert onderscheidende samenwerkingen tussen het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid.

Hoog rendement
Volgens de jury is Make IT Work - dat hoogopgeleiden zonder specifieke IT-achtergrond omschoolt naar een IT-functie op hbo-niveau - onder meer opgevallen door het hoge rendement. Van de deelnemers sluit 91% het project succesvol af en is 97% blijvend werkzaam in de IT. Make IT Work heeft al 276 studenten (waarvan een derde vrouw is!) kunnen afleveren en 83 bedrijven aangesloten. Het project wordt daarnaast op Europees niveau gewaardeerd en geldt als een voorbeeld voor andere EU-landen op het gebied van digitalisering.

Uitbreiden mogelijk
Ook de mogelijkheid om het project verder uit te breiden, kan op verlof van de jury rekenen. ‘Het initiatief van de Hogeschool van Amsterdam laat nu al zien dat het nadrukkelijk opschaalbaar is en overdraagbaar naar andere opleidingsvormen in het beroepsonderwijs en vormen van samenwerking van bedrijven en overheden daarmee.’

Genomineerden
Make IT Work nam het woensdag op tegen vier andere genomineerden: Power Course, Extra Strong, Beyond en Open Learning Labs. Belangrijk voor de jury dit jaar was dat de projecten nadrukkelijk een bijdrage leveren aan de versterking en vernieuwing van de mogelijkheden van Leven Lang Ontwikkelen.

De Pro-Motor Award is een initiatief van Katapult, een netwerk van meer dan 150 samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en bedrijfsleven.

(Bron en foto: website Hogeschool van Amsterdam)

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Leven Lang Ontwikkelen thema op nieuwjaarsreceptie Vereniging Hogescholen

"Mijn belangrijkste vraag van vandaag is hoe we mensen, die glazig gaan kijken bij woorden als zelfregie en voor wie school nooit een hobby was, kunnen motiveren om toch weer te gaan leren. Dat raakt aan de emancipatiefunctie van het hbo", aldus voorzitter Maurice Limmen op 17-1 jl. tijdens de goed bezochte nieuwjaarsreceptie van de Vereniging Hogescholen in Den Haag. In zijn toespraak stond het thema Leven Lang Ontwikkelen centraal.

Goede regionale samenwerking mbo - hbo bepaalt succes Associate degree

De eerste landelijke Associate degree conferentie, die vandaag plaatsvindt, illustreert prachtige voorbeelden van regionale samenwerking die het succes van de Associate degree mede bepalen. Ton Heerts, voorzitter van de MBO-raad, en Jan Bogerd, portefeuillehouder Onderwijs van de Vereniging Hogescholen, bevestigden deze samenwerking met een gezamenlijk convenant. “Dit convenant is een stimulans voor verdere regionale samenwerking. Laten we vooral van elkaars expertise, kennis en ervaring gebruik maken”, aldus Jan Bogerd.