Onderzoek door lectoraat Chronisch Zieken van Hogeschool Utrecht

Ontwikkeling leiderschap wijkverpleegkundigen draagt bij aan behoud verpleegkundigen en aantrekkelijkheid beroep

42 ambassadeurs wijkverpleegkundigen hebben vandaag het evaluatierapport ‘Opbrengsten vijf jaar ambassadeurs voor de wijkverpleegkundigen’ aangeboden aan minister Hugo de Jonge van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Uit het rapport blijkt dat de ambassadeurs door dit traject niet alleen meer lef hebben gekregen, ook ervaren zij een toename in assertiviteit, persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze ambassadeurs laten een groei zien in leiderschap. Zij zijn rolmodellen voor de beroepsgroep, zorgen voor een positief imago voor de wijkverpleging, zijn succesvol in het werven van nieuwe collega’s en geven gastcolleges bij de opleiding verpleegkunde op hogescholen, aldus de onderzoekers. De evaluatie is uitgevoerd door het lectoraat Chronisch Zieken van Hogeschool Utrecht.

Ambassadeurs
De 42 wijkverpleegkundigen hebben net als 74 anderen deelgenomen aan een leertraject van negen maanden, gefinancierd door ZonMw en opgezet door de beroepsvereniging de Beroepsvereniging Verzorgenden Verpleegkundigen (V&VN) en bureau Lambregts. De ambassadeurs komen op voor de meest kwetsbare cliënten en oefenen invloed uit bij gemeentes en de overheid. Opvallend is dat 76% van de ambassadeurs aangeeft dan hun rol is veranderd tijdens of na het traject. Ze constateren dat ze collega’s en teams meer coachen en zijn sterker betrokken bij beleid en organisatieveranderingen en kennisoverdracht.

De ambassadeurs schakelen heel makkelijk tussen de werelden van praktijk en beleid. Als vertalers en verbinders treden zij op. Deze ambassadeurs zorgen ervoor dat de verbinding wordt gelegd tussen beleid en praktijk, of dat nu bij Zorgverzekeraars Nederland, of dat nu bij VWS of de de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) is. Diverse elementen dragen bij aan het succes van het traject zoals de selectieprocedure, de inhoudelijke onderdelen die goed op elkaar zijn afgestemd en de individuele coaching. Na de zomer start groep zes met het ambassadeurstraject.

Stakeholders
Financiers, zorgaanbieders, verzekeraars en andere stakeholders zijn blij met de ambassadeurs. Voormalig staatssecretaris Van Rijn zegt in het rapport: “Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat de wijkverpleegkundigen de fronttroepen waren van de transitie, van het mensen in staat stellen om langer thuis te wonen. De ontwikkelingen in de zorg maakte dat we ambassadeurs nodig hadden die richting en zicht konden bieden op wat er nu verwacht werd en wat de gevolgen voor het vak waren.”

Zie ook:

Foto: website Hogeschool Utrecht

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Leven Lang Ontwikkelen thema op nieuwjaarsreceptie Vereniging Hogescholen

"Mijn belangrijkste vraag van vandaag is hoe we mensen, die glazig gaan kijken bij woorden als zelfregie en voor wie school nooit een hobby was, kunnen motiveren om toch weer te gaan leren. Dat raakt aan de emancipatiefunctie van het hbo", aldus voorzitter Maurice Limmen op 17-1 jl. tijdens de goed bezochte nieuwjaarsreceptie van de Vereniging Hogescholen in Den Haag. In zijn toespraak stond het thema Leven Lang Ontwikkelen centraal.

Omscholingstraject Make IT Work Hogeschool van Amsterdam wint Pro-Motor Award 2018

Omscholingstraject Make IT Work van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft dit jaar de Pro-Motor Award 2018 gewonnen. De jaarlijkse prijs voor een ambitieus idee werd woensdagavond 28 november uitgereikt door Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad. De award stimuleert onderscheidende samenwerkingen tussen het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid.