30 november in Nieuwegein

Praktijkgericht onderzoek centraal op SIA-jaarcongres 2017

Op 30 november a.s. vindt het SIA-congres 'Pak de ruimte!' plaats voor iedereen die betrokken is bij praktijkgericht onderzoek van hogescholen. Maak een keuze uit meer dan 20 verschillende sessies over o.a.:  doorwerking van onderzoek richting onderwijs, internationale samenwerking, bouwen van sterke onderzoeksgroepen, onderzoekscommunicatie, design thinking, promotierecht voor lectoren.

Inschrijven
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Inschrijven kan via het formulier onderaan deze pagina. Congreslocatie is De Woonindustrie in Nieuwegein, vanaf Utrecht Centraal Station gemakkelijk te bereiken met de tram.

RAAK-award
Ook is er ruim aandacht voor de tien RAAK-award genomineerden. Aan het eind van het congres maakt de jury bekend welk onderzoeksproject de award mee naar huis mag nemen. De deelnemers bepalen met elkaar wie de Publieksprijs wint. Stem nu al op uw favoriete project via de SIA-Facebookpagina

POdium voor praktijkgericht onderzoek
Lectoren bij hogescholen doen onderzoek op basis van vragen uit de praktijk, in samenwerking met praktijkprofessionals. Samen werken aan onderzoek vergroot de kans dat de resultaten direct worden gebruikt. Via het onderwijs van de hogescholen komt de kennis ook bij studenten: de praktijkprofessionals van de toekomst. Op POdium vind u lectoren, hun onderzoeksthema's, evenementen waarbij zij zijn betrokken en voorbeelden van onderzoek.

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Grote onderzoeksprijs voor hbo: Deltapremie

De Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA ontwikkelen een nieuwe toonaangevende prijs voor lectoren van hogescholen: de Deltapremie. De premie bedraagt € 500.000. Lectoren van hogescholen hebben met hun onderzoek impact op de samenleving, beroepspraktijk en in het onderwijs. Michael van Straalen, voorzitter van Regieorgaan SIA: “Om het belang daarvan te onderstrepen is de Deltapremie ontwikkeld voor lectoren die door de jaren heen keer op keer op bijzondere wijze het verschil hebben weten te maken door de maatschappelijke impact van hun onderzoek”. Met de premie dragen we ook bij aan de onderzoekscultuur in het hbo en aan de doorontwikkeling van de identiteit van het praktijkgericht onderzoek. “Voor lectoren biedt de premie - naast erkenning - financiële ruimte om te investeren in de eigen onderzoeksgroep, wat meer flexibiliteit geeft bij het programmeren van hun onderzoek”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.