RAAK-award 2017 voor beste praktijkgericht onderzoek gaat naar De Haagse Hogeschool

23467433 390678941368255 3937914883705322025 o

Het RAAK-project Installaties 2020 van De Haagse Hogeschool heeft de RAAK-award 2017 gewonnen. Het winnende project onderzoekt hoe complexe moderne energie-installaties van een gebouw, voorzien kunnen worden door intelligentie en zelfsturing. Daardoor komen (verborgen) fouten en gebreken in componenten en besturing aan het licht en kunnen deze automatisch worden gerepareerd. Projectleider Laure Itard nam de cheque van € 10.000,- in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Reint Jan Renes. Dé prijs voor het beste praktijkgerichte onderzoek werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse congres van het Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA in Nieuwegein.

Innovatie van meet af aan

Bij de beoordeling keek de jury onder meer naar de relevantie van het onderzoek, de kwaliteit van het onderzoek en de toepassing van het onderzoek in onderwijs en praktijk. Een gezond binnenklimaat kost veel energie, bovendien blijft veel verspilling onopgemerkt. Daar is veel winst te behalen en dat maakt dit onderzoek uiterst relevant. De innovatie zit van meet af aan al in het onderzoek. Door met andere ogen naar een gebouw te kijken en de energie-installaties te beschouwen als het hart, de longen en de bloedvaten van een gebouw, komt Itard uit bij de diagnostische methoden uit de gezondheidswetenschappen. Een crossover die veel oplevert en waar de sector ook in is meegegaan. Belangrijke spelers in het domein van bouw en installatietechniek zijn intensief bij het project betrokken, wat maakt dat onderzoek en implementatie naadloos met elkaar zijn verweven. Ook is de jury onder de indruk van de doorwerking van het project richting het onderwijs. Naast allerlei vakken over de installaties van de toekomst, is het hele gebouw van De Haagse Hogeschool gebruikt als living lab.

Tweede prijs

De tweede prijs ging naar het project Medical Robotics van hogescholen Saxion en Avans. Projectleider Roy de Kinkelder van Saxion: "Eén van de manieren om de druk op de zorg vanwege de toename van het aantal 65-plussers de komende jaren te verlichten, is de inzet van slimme, robotische systemen die ervoor kunnen zorgen dat ouderen langer zelfstandig in hun eigen huis kunnen blijven wonen". In samenwerking met een aantal bedrijven en instellingen hebben de hogescholen samengewerkt aan essentiële bouwblokken van medische robots in de zorg. De jury prijst het project vanwege de start van het onderzoek bij de gebruiker; de oudere.

Daaruit bleek dat ieder wat anders wil van een robot. Zodoende is een modulair robotisch systeem ontwikkeld dat ook buiten de zorg kan worden gebruikt. Dat maakt het project uitermate geschikt voor opschaling en doorwerking van het onderzoek.

Derde prijs

De derde prijs ging naar het project Going Eco Going Dutch van hogescholen ArtEZ en Saxion. Vezel-, garen- en textielproducenten en modebedrijven werken in dit onderzoeksproject samen met de hogescholen. Van duurzame, lokaal geproduceerde textiele vezels (als hennep en gerecyclede denim) hebben ze garens, weefsels en breisels ontwikkeld en deze verwerkt tot vermarktbare (modische) producten. De nauwe samenwerking tussen de onderzoekers en de mensen van de mode-industrie werd in het jury-oordeel als bijzonder aangemerkt. Er wordt letterlijk zij aan zij gewerkt bij de ontwikkeling van een circulair proces. Ontwerpend onderzoek in optima forma.

Publieksprijs

De publieksprijs ging dit jaar naar het onderzoeksproject Ketenfinanciering voor het MKB van Windesheim.

Over de RAAK-award
Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA wil met de prijs de bekendheid en kwaliteit van het onderzoek aan hogescholen verhogen. De prijs staat open voor alle onderzoeksprojecten van hogescholen die gefinancierd zijn met behulp van een RAAK-subsidie van Regieorgaan SIA. De jury bestond uit juryvoorzitter Reint Jan Renes (lector Crossmedia Communicatie in het Publieke Domein), Dirk van Delft (directeur Museum Boerhaave), Jalbert Kuijper (hoofd marketing Wereld Natuurfonds) en Anna van Nunen (directeur Innofest). Uit 23 inzendingen heeft de jury de winnaars gekozen. De winnaar van de RAAK-award ontvangt € 10.000 en een korte film over het onderzoeksproject. De tweede prijs bestaat uit € 5.000, de derde prijs is € 2.500. Het prijzengeld kan vrij worden besteed binnen de context van het RAAK-project.

Een overzicht van alle nominaties voor de RAAK-award 2017 vind je hier.

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Grote onderzoeksprijs voor hbo: Deltapremie

De Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA ontwikkelen een nieuwe toonaangevende prijs voor lectoren van hogescholen: de Deltapremie. De premie bedraagt € 500.000. Lectoren van hogescholen hebben met hun onderzoek impact op de samenleving, beroepspraktijk en in het onderwijs. Michael van Straalen, voorzitter van Regieorgaan SIA: “Om het belang daarvan te onderstrepen is de Deltapremie ontwikkeld voor lectoren die door de jaren heen keer op keer op bijzondere wijze het verschil hebben weten te maken door de maatschappelijke impact van hun onderzoek”. Met de premie dragen we ook bij aan de onderzoekscultuur in het hbo en aan de doorontwikkeling van de identiteit van het praktijkgericht onderzoek. “Voor lectoren biedt de premie - naast erkenning - financiële ruimte om te investeren in de eigen onderzoeksgroep, wat meer flexibiliteit geeft bij het programmeren van hun onderzoek”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.