Sector

Onderwijs

In de sector hoger pedagogisch onderwijs (hpo, oftewel Onderwijs) studeren op dit moment ruim 55.000 studenten. De grootste opleiding is de  opleiding tot leraar basisonderwijs met ruim 20.000 studenten. Bijna 23.000 studenten volgen een van de tweedegraads lerarenopleidingen in een specifiek vak om les te geven in het voortgezet onderwijs (vmbo, onderbouw havo/vwo) of in het mbo of bve.

Sectoraal adviescollege
Elk van de zeven sectoren binnen het hbo heeft een sectoraal adviescollege (SAC).

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

Tevreden met pabo

In de arbeidsmarktanalyse primair onderwijs is dit jaar voor het eerst specifieke aandacht voor de tevredenheid van de pabostudenten over hun opleiding. In 2018 is bijna 72 procent tevreden, vooral over de sfeer, de groepsgrootte en de voorbereiding op de beroepsloopbaan. Het minst tevreden zijn ze over de studielast (38 procent is tevreden) en de informatievoorziening. Het Arbeidsmarktplatform PO publiceerde gisteren de ‘Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2018. De arbeidsmarkt in beeld’. Dit is een  jaarlijkse analyse met cijfers en belangrijke trends in het werken in het primair onderwijs. Daarin komt ook de invloed van demografische, economische, politieke en technologische ontwikkelingen aan bod.

Lerarenopleidingen bieden maatwerk in de regio

Pabo’s en de hbo-lerarenopleidingen werken in de regio’s met scholen en andere partners samen om maatwerk te kunnen bieden vanwege het lerarentekort, landelijk delen ze best practices en worden knelpunten besproken. Hogescholen steunen met deze aanpak de extra acties van de ministers Slob en Van Engelhoven om het lerarentekort aan te pakken[1]. Hogescholen zetten met name in op: werkenden omscholen tot leraar, het aanbieden van meer flexibele opleidingen en de begeleiding van startende leraren.

Aantrekkelijke opleidingen voor een aantrekkelijk beroep: Leraren

Standpunt

Om het lerarentekort in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs te bestrijden zetten hogescholen in op aantrekkelijke opleidingen voor een beroep waarbij je een belangrijke bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen een groeiend aanbod van flexibele trajecten om nieuwe doelgroepen naar de opleiding te trekken. De eerste resultaten zijn positief.

Lerarenopleidingen bieden maatwerk in de regio

Standpunt