Thema naar overzicht

Internationalisering

Hogescholen geven actief vorm aan internationalisering van hun onderwijs en onderzoek. Dat doen zij omdat internationalisering een belangrijke bijdrage levert aan de versterking van de Nederlandse kenniseconomie. Zo verstevigt een internationale mix van studenten en docenten de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek. Doordat studenten en docenten met een andere culturele achtergrond een andere kijk op thema’s hebben prikkelen zij de discussie tijdens colleges. Omgekeerd is het belangrijk dat meer Nederlandse studenten (een deel van) hun studie in het buitenland volgen. Studenten bereiden zich op die wijze voor op de toekomstige arbeidsmarkt die onder meer vraagt om interculturele vaardigheden.

Internationaliseringsagenda hoger onderwijs
De Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) hebben gezamenlijk een visie op internationalisering (mei 2014) en een internationaliseringsagenda hoger onderwijs (mei 2018) ontwikkeld. Daarin staan inclusieve internationalisering en de kwaliteit van onderwijs centraal.

De Nederlandse hogescholen en universiteiten hebben – in lijn met het overheidsbeleid – de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in internationalisering van onderwijs en onderzoek. Hogescholen en universiteiten willen de kansen die internationale samenwerking biedt benutten met de kwaliteit en toegankelijkheid van het hoger onderwijs als uitgangspunt. Tegelijkertijd wordt steeds duidelijker dat internationalisering uitdagingen met zich meebrengt. Onderwijsinstellingen merken dat het in een open onderwijssysteem en globaliserende wereld in toenemende mate lastig is om bijvoorbeeld te sturen op de instroom van studenten. Dit heeft geleid tot vraagstukken, bijvoorbeeld op gebied van taalbeleid, huisvesting, toegankelijkheid en inclusiviteit. Een zorgvuldige vormgeving van internationalisering is daarom belangrijk.

Toekomst
In de gezamenlijke internationaliseringsagenda hebben hogescholen en universiteiten de benodigde acties uitgewerkt aan de hand van vier speerpunten:

• Inclusief internationaliseren gericht op kwaliteit
  • Aantrekken en binden van internationaal talent
  • Versterken van de internationale positie
  • Meer balans in mobiliteit

Contactpersonen: Dirk CornelissenTrinh Ngo

Vacature: Liaison Officer UAS-NL

UAS-NL is het samenwerkingsverband van een aantal Nederlandse Universities of Applied Sciences (UAS) en maakt onderdeel uit van de Vereniging Hogescholen. Deze UAS-NL hogescholen verzorgen onderwijs en praktijkgericht onderzoek. Samen met bedrijven, overheden, burgers en instellingen werken ze aan oplossingen voor uiteenlopende, complexe en veelal maatschappelijke vraagstukken. De UAS-NL hogescholen oriënteren zich steeds internationaler omdat praktijkgericht onderzoek zich niet beperkt tot de regio maar vaak grensoverschrijdende impact heeft. De innovaties worden door de Europese Commissie steeds meer als waardevol erkend voor de economische ontwikkeling van de EU. Profilering van Universities of Applied Sciences (UAS) in Brussel wordt daarom steeds belangrijker.

Meertaligheid hbo-studenten onderzocht

UNESCO viert vandaag met UNESCO International Mother Language Day de culturele waarde van moedertalen. Daarnaast wil UNESCO met deze dag meertaligheid promoten. De Nederlandse stage- en vacaturesite Magnet.me heeft onderzoek gedaan naar de meertaligheid onder de ruim 100.000 studenten in zijn netwerk.

Vereniging Hogescholen gematigd positief over internationaliseringsbrief Van Engelshoven

De Vereniging Hogescholen is positief over de vandaag gepubliceerde brief ‘Internationalisering van het mbo en ho’ van de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. De minister van OCW benadrukt dat internationalisering de kwaliteit van het hoger onderwijs ten goede komt. In haar brief omarmt de minister de 3 weken geleden gepubliceerde internationaliseringsagenda ho, maar geeft daarnaast aan dat internationalisering wel in balans moet zijn. De hogescholen zetten vraagtekens bij enkele maatregelen die de minister aankondigt.