Thema naar overzicht

Praktijk en onderzoek

Hogescholen verrichten praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek is gericht op het verhogen van de kwaliteit van de hbo afgestudeerden, op het responsief houden van het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk.

Hogescholen hebben de maatschappelijke taak om studenten voor te bereiden op een hoogwaardige beroepsuitoefening. Praktijkgericht onderzoek draagt direct bij aan de professionele vorming van de afgestudeerden. Het onderzoek aan hogescholen wordt rechtstreeks gevoed door vragen uit de beroepspraktijk en uit het onderwijs; de unieke wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk die daardoor ontstaat, is kenmerkend voor praktijkgericht onderzoek.

In 2018 werkten zo’n ruim 600 lectoren, meer dan 4.300 docent-onderzoekers, 35.000 studenten en een groot aantal vertegenwoordigers van de beroepspraktijk aan uitdagende onderzoeksprojecten. Deze projecten worden deels gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek en vinden in toenemende mate plaats in de context van Centres of Expertise.

Sinds 2007 werken scholen gezamenlijk op brancheniveau aan de kwaliteitszorg van het praktijkgericht onderzoek. In 2009 werd het eerste Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek (BKO) vastgesteld. In 2015 is een nieuw BKO voor de jaren 2016-2020 tot stand gekomen (lees meer).

Platform voor nationaal praktijkgericht onderzoek

Er komt ontzettend veel waardevolle kennis uit praktijkgericht onderzoek. Deze kennis wordt al vaak ingezet bij de partijen die bijdragen aan dat onderzoek (zoals in de regio of binnen de eigen instelling). Het bereik van deze kennis kunnen we nog meer vergroten. Een platform voor nationaal praktijkgericht onderzoek maakt deze open toegankelijke kennis vindbaarder en zichtbaarder. Zo draagt het platform ook aan de Open Science ambities van de hogescholen. De komende tijd zetten de hogescholen, de Vereniging Hogescholen en SIA zich in voor de realisatie voor zo'n platform (met ondersteuning door het ministerie van OCW).

Frank van der zwan vh 2015 3
Frank van der Zwan Domein Onderzoek

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Eervolle tweede plaats voor Van Hall Larenstein bij SustainaBul 2019

Van Hall Larenstein heeft de tweede plaats weten te bemachtigen bij de jaarlijkse SustainaBul. De SustainaBul is dé ranglijst van Nederlandse hogescholen en universiteiten op het gebied van duurzaamheid. Bij het beoordelen van de onderwijsinstellingen lette een rankingsteam van 15 studenten op de integratie van duurzaamheid binnen de onderdelen onderwijs, bedrijfsvoering, onderzoek en integraal.

Samenwerking tussen hogescholen om praktijkgericht onderzoek meer zichtbaar te maken

Hogescholen voeren steeds meer maatschappelijk relevant en boeiend praktijkgericht onderzoek uit. De resultaten uit dit onderzoek zijn echter niet altijd goed te bereiken voor degenen die er profijt van kunnen hebben. Tien hogescholen starten in samenwerking met de Vereniging Hogescholen, SIA en SURF een project om de resultaten van praktijkgericht onderzoek beter zichtbaar te maken. Het project draagt hiermee bij aan het realiseren van de ambities van het hbo op het gebied van Open Science. De Hogeschool van Amsterdam is penvoerder voor dit project. Donderdag 23 mei is er een convenant getekend tussen Hogeschool van Amsterdam, Vereniging Hogescholen en SURF die de formele start van dit project markeert.